Halpalentoyhtiöiden lentokoneet, turvallisuus ja koneiden keski-ikä - Ryanair, Wizzair, Easyjet, Air Baltic ja Norwegian turvallisuus

Tämän sivun alle olen koonnut artikkelit ja tiedot kaikkien Suomesta lentävien halpalentoyhtiöiden turvallisuudesta ja lentokoneiden keskimääräisestä iästä. Lentokoneiden keski-ikä ei sinänsä eurooppalaisilla lentoyhtiöillä ole suoraan verrannollinen lentoturvallisuuteen, sillä kaikkien lentokoneet ovat sellaisessa ikäluokassa, että huolto-ohjelmien mukaan huollettuna, ne ovat kaikki turvallisia.

Ryanair lentokoneet, turvallisuus ja lentokoneiden keski-ikä

Ryanair lentokoneet ja lentokalusto

Ryanairin lentokalusto (fleet) koostuu pelkästään Boeingin 737-sarjan koneista. Tällainen yhden konetyypin strategia on halpalentoyhtiöille tyypillinen sillä sen avulla on mahdollista pitää operaatioita yksinkertaisena ja sitä kautta saavuttaa kustannussäästöjä. Tällaisen yhden konetyypin strategian etuja ovat esimerkiksi se, että henkilökunnalla on aina pätevyydet kaikkiin halpalentoyhtiön koneisiin, varaosat halpalentoyhtiön koneisiin ovat aina oikeaa tyyppiä jne. Tällä hetkellä Ryanairilla on yli 300 Boeing 737-sarjan konetta. Ryanairin Boeing 737-kalusto on ongelmiin joutunutta 737-MAX konetyyppiä vanhempia luotettavaksi havaittua sarjaa. Näiden lisäksi Ryanairilla on tilauksessa Boeing 737-MAX lentokoneita mutta niitä ei ole vielä toimitettu Ryanarille tai ne eivät ole vielä otettu käyttöön turvallisuusmääräysten vuoksi. Boeing 737 on tietynlainen ilmojen perustyöjuhta, joka muodostaa usean lentoyhtiön kaluston perusrungon ja siksi siihen on saatavilla myös runsaasti varaosia ja huolto-osaamista lähes kaikkialla maailmassa.

Ryanair lentokoneiden keski-ikä

Ryanairin lentokoneiden keski-ikä on tällä hetkellä 5.5 vuotta, mikä on hyvin nuori lentokaluston keski-ikä lentoyhtiöille. Vanhin käytössä oleva lentokone (merkinnältään EI-SEV) on 21.5 vuotta ja nuorimmat ovat alle vuoden vanhoja.

Ryanair turvallisuus - Turvallisuustilastot ja rankingit

Airline ratings -sivuston turvallisuusrankingissä Ryanair on saanut 4/7 tähteä. Puuttuvat kolme tulevat puuttuvasta IOSA-sertifioinnista, jota Ryanair ei ole hakenut sillä se ei ilmeisesti periaatteellisista syistä halua kuulua sertifiointia järjestävään kattojärjestöön. Tämä ei halpalentoyhtiöiden osalta ole mitenkään harvinaista. Muista turvallisuusluokista Ryanair saa täydet tähdet:
  • EU-turvallisuusluvat ovat kunnossa
  • USA:n Federal Aviation Authority suositus on voimassa
  • Ei kuolonuhreihin johtaneita onnettomuuksia viimeisen 10 vuoden aikana
  • Ryanair on saavuttanut riittävästi pisteitä (vähintään 6/8) täyteen tähteen paikallisen hyväksytyn valvontaviranomaisen turvallisuuselvityksessä. 
Ryanairilla ei siis ole ongelmia EU:n tai USA:n lentoturvallisuusviranomaisten kanssa, sillä on riittävä historia ilman kuolemaanjohtaneita lento-onnettomuuksia ja sitä paikallisesti valvova lentoviranomainen on antanut sillä riittävästi pisteitä omassa turvallisuusarvioinnissaan. 

Wizzair lentokoneet, turvallisuus ja lentokoneiden keski-ikä

Wizzair lentokoneet ja lentokalusto

Samoin kuin Ryanair myös unkarilainen Wizzair, joka lentää Suomesta esimerkiksi Turusta halpalentoja, on valinnut yhden konetyypin strategian. Wizzair on valinnut konetyypikseen Airbusin A320-sarjan, josta sillä on Airbus A320 ja Airbus A321 lentokoneita. Airbusn A320-sarjaa ovat myös Finnairin euroopanlentojen peruskoneet. Kaikkiaan Wizzairilla on Boeingeja hieman yli sata.

Wizzair lentokoneiden keski-ikä

Wizzairin lentokoneiden keski-ikä on noin 5.5 vuotta eli myös Wizzairin lentokaluston on erittäin tuoretta.  Plainspotters sivuston mukaan Wizzairin vanhin aktiivisessa käytössä oleva kone on 13.2 vuotta vanha rekisteritunnuksella HA-LPJ lentävä Airbus A320. Wizzairin vanhin lentokonekaan ei ole siis kuin hieman vanhempi kuin Finnairin lentokaluston keski-ikä 10.9 vuotta.

Wizzair turvallisuus - Turvallisuustilastot ja rankingit

Airline ratings -sivuston turvallisuusrankingissä Wizzair on saanut täydet 7/7 tähteä. Wizzairilla on siis seuraavat pisteet:
  • EU-turvallisuusluvat ovat kunnossa
  • USA:n Federal Aviation Authority suositus on voimassa
  • Ei kuolonuhreihin johtaneita onnettomuuksia viimeisen 10 vuoden aikana
  • Wizzair on saavuttanut riittävästi pisteitä (vähintään 6/8) täyteen tähteen paikallisen hyväksytyn valvontaviranomaisen turvallisuuselvityksessä. 
  • Wizzairilla on hyväksytty IOSA-sertifiointi (IATA Operational Safety Audit)
Wizzairilla on siis sekä paikallisten viranomaisten, EU:n ja USA:n valvontaviranomaisten hyväksyntien lisäksi kansainvälinen IOSA-sertifiointi ja puhdas historia kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.

Easyjet lentokoneet, turvallisuus ja lentokoneiden keski-ikä

Easyjet lentokoneet ja lentokalusto

Kuten muutkin halpalentoyhtiöt myös Easyjet lentää yhden konetyypin strategialla. Easyjetin valinta on Airbusin A320 tuoteperhe, josta käytössä on A319, A320 ja A321 lentokoneita.

Easyjet lentokoneiden keski-ikä

Easyjetin lentokoneiden keski-ikä on 8.3 vuotta, mikä on edelleen varsin nuorta lentokalustoa. G-EZEH rekisteritunnuksella lentävä Airbus A319-100 lentokone on Easyjetin lentävän kaluton tämän hetken iäkkäin jäsen ja se on iältään  16.3 vuotta.

Easyjet turvallisuus - Turvallisuustilastot ja rankingit

Airline ratings -sivuston turvallisuusrankingissä Easyjet on saanut 4/7 tähteä samoin kuin Ryanair. Puuttuvat kolme tulevat puuttuvasta IOSA-sertifioinnista, jota myöskään Easyjet ei ole hakenut. Tämä ei halpalentoyhtiöiden osalta ole mitenkään harvinaista. Muista turvallisuusluokista Easyjet saa kokoon täydet tähdet:
  • EU-turvallisuusluvat ovat kunnossa
  • USA:n Federal Aviation Authority suositus on voimassa
  • Ei kuolonuhreihin johtaneita onnettomuuksia viimeisen 10 vuoden aikana
  • Easyjet on saavuttanut riittävästi pisteitä (vähintään 6/8) täyteen tähteen paikallisen hyväksytyn valvontaviranomaisen turvallisuuselvityksessä. 
Easyjetilla ei siis ole ongelmia EU:n tai USA:n lentoturvallisuusviranomaisten hyväksynnässä, sillä on riittävä historia ilman kuolemaanjohtaneita lento-onnettomuuksia ja sitä paikallisesti valvova lentoviranomainen on antanut sillä riittävästi pisteitä omassa turvallisuusarvioinnissaan. 

Air Baltic lentokoneet, turvallisuus ja lentokoneiden keski-ikä

Air Baltic lentokoneet ja lentokalusto

Toisin kuin monet muut halpalentoyhtiöt Air Baltic ei ole historiassaan luottanut yhden lentokonetyypin strategiaan vaan sillä on ollut koneita Boeingilta, Airbusilta, De Havillandilta, Saabilta ja muilta valmistajilta. Taloudellisesti tämä on raskasta sillä jokaiselle konetyypille on lentohenkilökunnalla oltava omat hyväksynnät voimassa ja usean lentokonetyypin kaluston huoltaminen vaatii huollolta paljon enemmän kuin yhden konetyypin strategia. Uusimissa lentokonetilauksissa Air Baltic on mennyt kohti Airbusin A320-sarjaa mutta sillä on edelleen käytössä myös vanhempia Boeing 737 ja De Havilland Canada DHC-8 Dash 8 koneita. 

Air Baltic lentokoneiden keski-ikä

Air Balticin lentokoneiden keski-ikä tippui uusien Airbus hankintojen jälkeen 5.9 vuoteen, mikä on käytännössä samaa tasoa Wizzairin ja Ryanairin kanssa.

Air Baltic turvallisuus - Turvallisuustilastot ja rankingit

Airline ratings -sivuston turvallisuusrankingissä Air Baltic on saanut täydet 7/7 tähteä samoin kuin Wizzair. Air Balticilla on siis seuraavat pisteet:
  • EU-turvallisuusluvat ovat kunnossa
  • USA:n Federal Aviation Authority suositus on voimassa
  • Ei kuolonuhreihin johtaneita onnettomuuksia viimeisen 10 vuoden aikana
  • Air Baltic on saavuttanut riittävästi pisteitä (vähintään 6/8) täyteen tähteen paikallisen hyväksytyn valvontaviranomaisen turvallisuuselvityksessä. 
  • Air Balticilla on hyväksytty IOSA-sertifiointi (IATA Operational Safety Audit)
Air Balticilla on siis sekä paikallisten viranomaisten, EU:n ja USA:n valvontaviranomaisten hyväksyntien lisäksi kansainvälinen IOSA-sertifiointi ja puhdas historia kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.

Norwegian lentokoneet, turvallisuus ja lentokoneiden keski-ikä

Norwegian lentokoneet ja lentokalusto

Norwegianilla oli aikanaan selkeä ja sama konestrategia kuin Ryanairilla eli Boeing 737-sarjaan pohjautuva konekanta. Tällä ilmojen E-mersulla lennettiin niin Oslo-Stavanger kuin Kööpenhamina-Dubai lennotkin. Sen jälkeen Norwegian päätti kuitenkin lähteä kokeilemaan hauraita siipiään kaukolentomarkkinoilla ja laajensi konevalikoimaansa hankkimalla kaukolentoihin sopivat Boeing Dreamlinerit. Boeing Dreamlinerin kehityshistoria on melkoinen häpeäpilkku maineikkaalle lentokonevalmistaja Boeingille ja myöhästyneet konetoimitukset ja turvallisuusongelmista kärsivä ja moottori- sekä sähköongelmista kärsivä konetyyppi ajoi Norwegianin ongelmiin, joista yhtiö riitelee Boeingin kanssa. Periaatteessa Norwegianin kalustostrategia on siis: 
  • Euroopan lennot: Boeing 737-sarja
  • Kaukolennot: Boeing Dreamlinerit
Koska kuitenkin Boeingin Dreamlinereiden toimitukset ovat viivästyneet ja 737-sarjan uusin konetyyppi MAX on ollut lentokiellossa, on Norwegian joutunut paikkaamaan lentokalustoaan leasaamalla mitä ikinä markkinoilta heikossa taloudellisessa tilanteessa oleva yhtiö on saanut leasattua.

Norwegian lentokoneiden keski-ikä

Norwegianin omien koneiden keski-ikä on nuori. Sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä sillä ne ovat Boeingin lentokiellossa olevia 737-MAX koneita ja mukana on moottorivikaisia Dreamlinereita. Molempia paikataan vuokrakonein, joiden keski-ikää ei kukaan tiedä. Teoriassa kaikki on siis hyvin mutta käytännössä tilanne on epäselvä. Päivitän Norwegianin koneiden keski-iän sitten, kun lentoyhtiö lentää omilla koneillaan.

Norwegian turvallisuus - Turvallisuustilastot ja rankingit

Airline ratings -sivuston turvallisuusrankingissä Norwegian on saanut 4/7 tähteä samoin kuin Ryanair ja Easyjet. Puuttuvat kolme tulevat puuttuvasta IOSA-sertifioinnista, jota myöskään Norwegian ei ole hakenut. Tämä ei halpalentoyhtiöiden osalta ole mitenkään harvinaista ja tosiaan sekä Easyjet että Ryanair ovat ilman sertifiointia. Muista turvallisuusluokista Norwegian saa kokoon myös täydet tähdet:
  • EU-turvallisuusluvat ovat kunnossa
  • USA:n Federal Aviation Authority suositus on voimassa
  • Ei kuolonuhreihin johtaneita onnettomuuksia viimeisen 10 vuoden aikana
  • Norwegian on saavuttanut riittävästi pisteitä (vähintään 6/8) täyteen tähteen paikallisen hyväksytyn valvontaviranomaisen turvallisuuselvityksessä. 
Norwegianilla ei siis ole ongelmia EU:n tai USA:n lentoturvallisuusviranomaisten hyväksynnässä, sillä on riittävä historia ilman kuolemaanjohtaneita lento-onnettomuuksia ja sitä paikallisesti valvova lentoviranomainen on antanut sillä riittävästi pisteitä omassa turvallisuusarvioinnissaan. Norwegianin turvallisuudesta on kuitenkin vaikea saada kokonaiskuvaa niin kauan kuin iso osa Norwegianin kalustosta on Boeingin ongelmallista 737-MAX konetyyppiä ja sen ongelmia ei ole lopullisesti ja todistetusti ratkaistu.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti