torstai 17. maaliskuuta 2011

Halpalentoyhtiöiden talous - uskaltaako maksaa etukäteen?

Halpalentoyhtiön matkat tulee usein maksaa etukäteen varatessa ja varsinkin pidemmälle etukäteen lippuja varatessa tulee mieleen, että millainenkohan taloudellinen tilanne näillä yrityksillä on. Etukäteen maksaessahan rahat jäävät helposti saamatta, jos lentoyhtiö menee konkurssiin maksuhetken ja varatun lennon välisenä aikana. Siksi pyysin ekonomiystävääni tekemään lyhyet analyysit Suomesta lentävien halpalentoyhtiöiden taloudellisesta tilasta.

Niille jotka eivät jaksa lukea koko juttua todettakoon yhteenvetona, että asiat näyttäisivät olevan hyvin Norwegianilla, Ryanairilla, EasyJetillä ja Aer Linguksella. Sen sijaan Wizzairilla ja Air Balticilla on mahdollisesti taloudellisia vaikeuksia. Kummastakaan ei ole kuitenkaan julkaistu virallisia tilinpäätöstietoja, joten tilanteen tarkempi analysointi on vaikeaa.

Norwegian
Halpalentoyhtiö Norwegian on Oslon pörssissä noteerattu yritys, jonka liikevaihto on hieman yli miljardi euroa vuodessa. Liikevaihdoltaan Norwegian on siis hieman yli puolet Finnairin liikevaihdosta eli mistään ihan pikkuyrityksestä ei ole kyse.

Norwegianin kannattavuus vuonna 2010 laski vuodesta 2009 mutta molempina vuosina yritys on ollut voitollinen. Liikevoitto vuonna 2010 oli 2,4% liikevaihtosta. Keskimäärin yritysten joukossa tämä ei ole huippukannattavaa mutta vaikeuksissa olevalla lentotoimialalla Norwegiania voi pitää kannattavuudeltaan terveenä yrityksenä.

Yrityksen omavaraisuusaste kuvaa sitä miten paljon yritystoiminnasta on rahoitettu velalla ja miten suuri osa yrityksen omistajien sijoituksilla. Normaalisti terveiden yritysten omavaraisuusasteet vaihtelevat 25-50% välillä mutta vaihtelua on toki paljon. Norwegianin omavaraisuusasten on viime vuosina ollut 30% luokkaa. Lentotoimialalla tätä voi pitää varsin normaalina.

Yritysten maksuvalmius kertoo paljonko sillä on likvidejä varoja kassassa ja lyhytaikaisia saamisia suhteessa sen seuraavan vuoden aikana erääntyviin velkoihin. Tämä suhdeluku on normaalisti luokkaa 0,5-1. Norwegianin 2010 tilinpäätöksestä laskettuna suhdeluku on n. 0,78 eli aivan normaalilla tasolla

YHTEENVETO: Norwegian on voitollinen ja veloiltaan sekä maksuvalmiudeltaan terve yritys. Ainakaan aivan lyhyellä tähtäimellä yrityksen konkurssiriskin ei pitäisi olla erityisen suuri.

Ryanair
Samoin kuin Norwegian myös Ryanair on ollut voitollinen yritys viime vuosina. Lisäksi yrityksen omavaraisuusaste on lentoyhtiöksi varsin hyvä, n 38%. Maksuvalmiudeltaan Ryanair vaikuttaisi olevan erittäin hyvä yritys sillä sillä on vuoden 2010 lopussa ollut kassassa rahaa enemmän kuin sen seuraavan vuoden aikana erääntyvät velat. Kaikilla mittareilla voi todeta Ryanairin olevan taloudeltaan erittäin terve yritys, jonka konkurssiriski lyhyellä tähtäimellä on pieni.

Air Berlin
Samoin kuin Ryanair ja Norwegian myös Air Berlin on ollut voitollinen yritys. Tosin Air Berlinin viimeisin julkaistu luku on viime syksyltä mutta kannattavuus on ollut niin hyvää, ettei siihen ole varmasti suuria yllätyksiä odotettavissa. Omavaraisuusasteeltaan Air Berlin on Ryanairia ja Norwegiania heikompi mutta mitenkään ylivelkaiselta Air Berlinin 22% omavaraisuusaste ei vielä vaikuta kun yritys tekee hyvää tulosta ja yrityksen maksuvalmius vaikuttaisi olevan kunnossa (Quick ratio tunnusluku 0,85, normaali 0,5-1). Myös Airn Berlinin talouden voisi sanoa olevan kunnossa eikä lyhyellä tähtäimellä senkään konkurssiriskiä voi pitää suurena.

EasyJet
EasyJet:n osalta voidaan todeta samat sanat kuin edellisistäkin. EasyJet on voitollinen, vakavaraisuudeltaan normaali ja maksuvalmiudeltaan jopa erittäin hyvä yritys. Lyhyellä tähtäimellä konkurssiriski näyttää myös EasyJetin osalta alhaiselta.

AerLingus
Irlantilainen AerLingus on kannattavuudeltaa kohtuullinen mutta omavaraisuudeltaan ja maksuvalmiudeltaan erinomainen yritys. Lyhyellä tähtäimellä myös sen konkurssiriski vaikuttaisi pieneltä.

Wizzair
Itäeurooppalainen Wizzair, joka lentää Suomestakin ajoittain selkeästi kannattamattomilla hinnoilla (0,99€) ei julkaise itsestään mitään taloudellisia tietoja joten sen kannattavuutta tai vakavaraisuutta on mahdotonta arvioda. Ottaen huomioon yhtiön alhaiset hinnat ja uuden konekaluston ei yritys voi olla erityisen kannattava ja on mahdollista, että se on myös erittäin velkainen sillä jollakin konekalusto on täytynyt rahoittaa. Wikipedian mukaan yrityksellä on myös ollut tiedossa olevia vaikeuksia maksaa velkojaan vuoden 2008-2009 talouskriisin yhteydessä ja yhtiön taloudellisesta asemasta on paljon epäilyksiä. Olisin itse ainakin varovainen kovin kauas ajoittuvien kalliimpien lentojen varauksissa Wizzairilta

Air Baltic
Myöskään Air Baltic ei julkaise enää tilinpäätöstietojaan, joita on olemassa aiemmilta vuosilta. Tiedossa on, että Air Balticilla on ollut taloudellisia vaikeuksia mutta niiden syvyydestä ei ole varmaa tietoa. Air Balticin pääomistaja on Latvian valtio, jonka mahdollisuudet tukea yritystä mikäli se ajatutuu ongelmiin, ovat rajalliset Latvian taloudellisen heikon tilanteen vuoksi. Olisin itse myös varovainen pitkälle tulevaisuuteen ajoittuvissa kalliimmissa lentolippuostoksissa Air Balticilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti